راهنمای انتخاب کتاب رنگ‌آمیزی

 

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید کتاب رنگ‌آمیزی بخرید ممکن است این سوال برای‌تان پیش بیاید که با کدام کتاب شروع کنید. شاید هم قبلا کتابی تهیه کرده باشید اما سپس به این نتیجه رسیده باشید که آن کتاب، مناسب شما نبوده است. در این یادداشت می‌خواهیم به شما کمک کنیم که مناسب‌ترین کتاب‌ها را برای خودتان انتخاب کنید.

نخست باید بدانیم کتاب‌های مختلف رنگ‌آمیزی چه تفاوت‌هایی با هم دارند: این کتاب‌ها از نظر اندازه صفحه، اندازه نقش‌ها، جنس کاغذ، موضوع نقش‌ها و نوع صحافی می‌توانند متفاوت باشند.

اندازه صفحه

کتاب‌های رنگ‌آمیزی در اندازه‌های مختلفی چاپ می‌شوند. برخی از کاربران، کتاب‌های کوچک را ترجیح می‌دهند چون دوست دارند کتاب‌شان را درون کیف با خود همراه داشته باشند و یا این که دوست دارند رنگ‌آمیزی هر صفحه را زودتر تمام کنند و به سراغ صفحه‌های تازه بروند. برخی دیگر از کاربران، صفحه‌های بزرگ را ترجیح می‌دهند تا فضای کافی برای کار داشته باشند و حتی شاید بخواهند رنگ‌آمیزی‌های خودشان را قاب کنند و روی دیوار بزنند. این که شما چه اندازه‌ای را ترجیح می‌دهید به نظر شخصی شما و روش کارتان برمی‌گردد اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر عرض صفحه کمتر از ۱۵ سانتی‌متر باشد هنگام کار با دشواری روبرو خواهید شد. همچنین صفحه‌های با عرض بزرگ‌تر از ۲۵ سانتی‌متر، رنگ‌آمیزی شان وقت‌گیر و حمل و نگهداری‌شان کمی سخت است.

 

اندازه نقش‌ها

برخی از کتاب‌های رنگ‌آمیزی دارای شکل‌های ریزنقش و برخی دیگر دارای شکل‌های درشت‌نقش هستند. برخی از کتاب‌ها هم نقش‌های ریز دارند و هم نقش‌های درشت. نقش‌های ریز برای تازه‌واردها یا کاربران کم‌حوصله دشوارتر هستند. اگر سابقه زیادی در رنگ‌آمیزی یا نقاشی ندارید یا زیاد پرحوصله نیستید بهتر است سراغ نقش‌های درشت که آسان‌تر اند بروید. اما اگر می‌خواهید دقت خودتان را به چالش بکشید و در ریزه‌کاری‌ها غرق شوید شاید نقش‌های ریز و پُر را ترجیح بدهید.

 

جنس کاغذ

کاغذ کتاب‌های رنگ‌آمیزی از نظر ضخامت و بافت می‌توانند متفاوت باشند. بیشتر کتاب‌ها در ایران، بخصوص پس افزایش شدید قیمت کاغذ، روی کاغذهای با ضخامت معمولی یعنی ۷۰ گرمی یا ۸۰ گرمی چاپ می‌شوند. این کتاب‌ها اگر یک‌رو باشند در رنگ‌آمیزی با مدادرنگی مشکل خاصی نخواهید داشت. اگر بخواهید با ماژیک یا روان‌نویس رنگ‌شان کنید بهتر است هنگام کار، زیر برگه یک کاغذ دیگر بگذارید تا جوهر به برگه‌های دیگر سرایت نکند. پس از خشک شدن جوهر می‌توانید آن برگه اضافی را بردارید. در صورتی که می‌خواهید از آبرنگ یا گواش برای رنگ‌آمیزی استفاده کنید، بهتر است سراغ کتاب‌هایی بروید که کاغذ ضخیم‌تری دارند. در کل، کاغذهای ضخیم برای رنگ‌آمیزی با هروسیله‌ای بهتر هستند اما هر چه کاغذ کتاب ضخیم‌تر باشد قیمت آن گران‌تر خواهد بود. بنابراین باید بین ارزانی و کیفیت کاغذ یکی را انتخاب کنید.

 

موضوع نقش‌ها

بیشتر کتاب‌های رنگ‌آمیزی دارای موضوع خاصی هستند. مثلا موضوع آن‌ها ممکن است منظره‌های طبیعی، گل و باغ، حیوان‌ها، نقش‌های هندسی مانند ماندالا یا اسلیمی، نقش‌های کارتونی، ساختمان‌های شهری، موجودهای خیالی یا هر چیز دیگری باشد. این که سراغ کدام موضوع بروید به علاقه شخصی شما بسته است.

 

نوع صحافی

صحافی کتاب‌های رنگ‌آمیزی می‌تواند چسبی یا فنری (سیمی) باشد. اگر صحافی کتاب، فنری باشد هنگام رنگ‌آمیزی کارتان آسان‌تر خواهد بود و دوام کتاب نیز بیشتر می‌شود. البته اگر صحافی کتاب مورد نظرتان چسبی است و می‌خواهید فنری‌اش کنید، می‌توانید به فروشگاه‌های نوشت‌افزار که دستگاه صحافی فنری دارند مراجعه کنید.

 

الگوی رنگ‌آمیزی

به جز مواردی که در بالا گفته شد، نکته دیگری که بسیاری از خریداران می‌خواهند بدانند این است که کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان الگو دارند یا کاربر باید با ذوق و سلیقه شخصی خودش آن‌ها را رنگ کند. پاسخ این است که کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان معمولا الگو ندارند اما ما در گالری رنگ‌آمیزی این وب‌سایت، نمونه‌های رنگ‌شده زیادی از کتاب‌های نشر نیلفام به نمایش گذاشته‌ایم که می‌توانید از آن‌ها به عنوان الگو استفاده کنید. همچنین می‌توانید کتاب رنگ رویا را تهیه کنید که تنها کتاب دارای آموزش و الگوی رنگ‌آمیزی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها